Training  Wie staat er voor de klas?

WAAROM?

Je wilt wendbaar zijn in de klas. Je wilt beschikken over al jouw kwaliteiten en niet geremd worden door spanning. Je wilt een all-round zelfmanager worden. Met plezier en kracht voor de klas. Met een goed contact met je leerlingen/studenten.
Je wilt sneller kunnen schakelen in een continue veranderende omgeving. Je wilt handelingsalternatieven.

Uitgangspunt

Deze training biedt een aanvulling op jouw deskundigheid als didacticus. Er zijn mogelijk competenties die je nog lastig vindt om verder te ontwikkelen. Interessant is wat er bij jou blokkeert om iets níet te doen wat wel goed zou zijn voor de leerling/student.

Bij elke rol van de docent past een andere ‘ik’. In de rol van pedagoog moet je soms boos worden. Wat moet je dan van jezelf laten zien? “Ja, maar dat ben ik niet, ik ben nooit boos, dat past echt niet bij mij. Ik wil graag mezelf zijn voor de klas”, is een vaak gehoorde reactie van startende docenten.

Wie is dat dan: ‘jezelf’? Iemand bestaat uit diverse ‘zelven’. Het gaat erom welke ‘zelf’ nog ontwikkeld moet worden om een ‘allround-zelf’ te worden, zodat je wendbaar bent in welke klas, in welke lesfase dan ook. Ook de kwetsbare kant hoort daarbij, de lieve, de pittige, de kritische, de behulpzame, de uitdagende, de veeleisende, de vriendelijke kant. En dat allemaal in één docent.

De les draait soepel als je je makkelijk beweegt van de ene docentenrol naar de andere. Het vraagt van jou flexibiliteit en lef om alles wat er in jou zit te tonen en in te zetten. Geen enkele leerling/student en klas is hetzelfde. Je kunt je niet permitteren op een automatische piloot de lessen te draaien.

In deze training breid je jouw handelingsmogelijkheden uit om te komen tot krachtig docentschap.

WAT en HOE?

  • Ontwikkelen van een flexibele en ontspannen zijnswijze gedurende alle fasen van de les.
  • De rol van ‘zelfmanager’ ontwikkelen.
  • Voorkennis opfrissen van de rollen van de docent.
  • Onderzoeken van voorkeursgedragingen die je hebt in de te onderscheiden fasen van de les.
  • Verbanden leggen tussen de rollen van de docent en jouw persoonlijke en professionele kwaliteiten die je in jouw (werkende) leven hebt ontwikkeld.
  • Primaire en verstoten kanten van jezelf ontdekken en ermee oefenen ter versterking van jouw professionaliteit.
  • Oefenen met nieuw docentengedrag.

TIJDSINVESTERING

5 bijeenkomsten van 3 uur
Zelfstudie: 5 uur
Totale omvang investering: 20 uur
Waar: in company (neem contact op)

In verband met het coronavirus zijn er op het moment geen groepsactiviteiten mogelijk.

Ik heb interesse in deze training