Workshop Feedback die wijzer maakt

Waarom?

Je hebt een effectieve tool in handbereik: feedback geven. En wel op zo’n manier dat de leerlingen of studenten er wijzer van worden. Jij kan dit bewezen doeltreffende middel inzetten om leerlingen tot leren aan te zetten. Het brein houdt van feedback dat aanzet tot denken en puzzelen. Feedback zet aan tot creativiteit, motiveert, daagt uit. Mits de feedback vanuit een bepaalde visie wordt gegeven. Je kan niet meer volstaan met een klassikale les zonder activerende didactiek en zonder de rol van leercoach aan te nemen. De leercoach stelt bijvoorbeeld vragen waardoor de leerling wordt aangewakkerd actief deel te nemen aan zijn eigen leerproces en zijn eigen deelname aan de maatschappij. Feedback gericht op betekenisvol leren. En dat gebeurt vanuit het hart, vanuit zingeving, vanuit emotie. Gericht op loopbaanleren, hoe dan ook, dat moet m.i. de focus zijn.

Durf jij diepgaand contact te maken met de leerling? Hoe meer je observeert, vrij waarneemt, voelt, open bent naar de leerling, hoe meer de oerbehoeften (competentie, autonomie en relatie) gegarandeerd zijn. Hoe veiliger de leeromgeving, hoe beter de leerling leert. Daarom deze workshop.

Wat ga je doen?

  • Feedback geven en ontvangen vanuit de faal- en successpiraal.
  • Opfrissen van en oefenen met feedbacktools (5 G’s, INGE, beslissingsbalans).
  • Oefenen met provocatieve reacties op ‘lastige’ situaties in de klas.
  • Eigen wijsheid koppelen aan die van de andere deelnemers.
  • Blokkades ervaren in leren leren en motiveren.
  • Gebruik maken van theoretisch kader om feedback in te kleuren.
  • Feedback durven geven die wijzer maakt, zonder schaamte en/of schuldgevoel, met behoud van relatie en met bevordering van competentie en autonomie.
  • Wendbaarder worden in feedback geven in geval van weerstand/ambivalentie en ‘lastig’ ervaren gedrag.

Contra: De workshop is niet specifiek gericht op zorgleerlingen.

Workshop van 3 uur. Uit te breiden naar meerdere bijeenkomsten. Min 6, max 20 docenten

In company. Knop aanmelden.

Ik heb interesse in de workshop